View products

Merk | Wostok

Deze voormalige Sovjet-frisdrank - in 2009 herboren in Berlijn - heeft een mooi verhaal. Geïnspireerd op het recept dat de heren achter het IJzeren Gordijn oorspronkelijk voor ogen hadden, is Wostok zich in rap tempo aan het ontwikkelen tot dé nieuwe frisdrank. Alleen al de op het eerste gezicht aparte smaken als Tannenwald (Dennenwoud) en Dadel-Granaatappel, én de strakke vormgeving dagen uit om het eens te proberen. Een echt vooruitstrevend frisdrankmerk met een nostalgische lading. De naam is namelijk geleend van het oorspronkelijke Sovjet-ruimtevaartprogramma, das als doel had om als eerste de mens in de ruimte te brengen. Een naam met een gouden randje, aangezien de Sovjets er in 1961 ook daadwerkelijk als eerste in slaagde om een mens (Yuri Gagarin) in de ruimte te brengen. Een perfecte naam voor Joris van Velzen om zijn frisdrankavontuur mee te beginnen. Of beginnen... Eigenlijk was het begin er al jaren eerder, toen hij kennismaakte met het toenmalige drankje Baikal. Destijds geïntroduceerd in de Sovjet-Unie als hét alternatief voor Pepsi Cola, maar langzaamaan in de vergetelheid geraakt. In een zekere bui van de zogenaamde 'ostalgie' kon Joris de eigenzinnige drank toch niet loslaten, en besloot in 2009 op eigen houtje een afgeleide drank te ontwikkelen: Wostok. Het merk ontwikkelt verschillende smaken, allemaal gebaseerd op ingrediënten uit het voormalige Oostblok. Dat dit combinaties zijn die in het Westen niet veel gebruikt worden, maakt het des te interessanter: het smaakt, en hoe! Anders kan ook gewoon erg lekker zijn.