Op de wereld wordt er iedere minuut behoorlijk wat cola gedronken. En dan echt behoorlijk veel. Maar de boeren die de cola-noot bewerken, zagen daar niets van terug. Karma vond dat het tijd werd  om daar iets aan te doen, dus startte ze met Karma Cola. Met deze Karma cola is het echt, what goes around really does come around, en dat doen ze goed want in 2014 wonnen de ze prijs voor de ‘Fairest Fairtrader in the world.’

Met ieder verkocht flesje gaat er een deel terug naar de boeren die de zorg dragen voor de beste ingrediënten uit de dranken.

Van de verkoop van de dranken in 2016 is is ondertussen al een belangrijke brug gerealiseerd in dorp in Sierra Leone, en zijn er 45 kinderen naar school gestuurd. De bouw van een gastverblijf stond op de stapel, om nog meer inkomen in het dorp te genereren, er werden schoolmeubels gemaakt, en transport werd opgezet om de handel van cola buiten het dorp mogelijk te maken. Alle initiatieven focussen zich op onafhankelijke projecten, zodat de inwoners ook op lange termijn iets hebben aan jouw bijdrage. Na vijf jaar zijn er inmiddels 2000 mensen uit 8 verschillende dorpen Sierra Leone geholpen, en is er samen $150,000 verdiend om de community te supporten.

En niet alleen de boodschap van Karma is mooi. Karma maakt gebruik van biologische mout extract voor de smaak en kleur in plaats van kunstmatige kleurstoffen, conserveringsmiddelen of fosforzuur (een goedkoop chemische ingrediënt dat de zuurgraad van een traditionele cola regelt, en goed is voor het verwijderen van roest). Niets van al dat bij Karma! De suiker van de dranken komt uit een corporatie van 130 kleine boerenfamilies uit India, waar de fairtrade boeren een vaste prijs voor hun oogst krijgen én een percentage van de omzet van de uiteindelijke drankjes, welke besteed worden aan de maatschappelijke projecten. Geen nasty toevoegingen, geen chemicaliën, geen pesticiden.

En het hysterische ontwerp van het cola flesje? Het ontwerp combineert de Afrikaanse beeldvorming met het Oostelijk idee van karma, en het Westerse ‘gevoel’ bij cola. Het blauw-rode ontwerp vertegenwoordigd de Afrikaanse water-feest die zowel goed als kwaal belichaamt; Mami Wata. Mami wata? Wij vinden het helemaal mooi.

Wat betreft het vrolijke Lemony, vonden ze het tijd worden de citroen eens in een positief daglicht te zetten. En zeg nou zelf; aardig gelukt niet? Wij krijgen het Get Lucky deuntje in ieder geval niet meer uit ons hoofd. En de Gingerella? Deze knappert zal wat hoofden doen draaien, maar ook haar binnenkant is prachtig. Proeven, allemaal!